fbpx

FAQ

 


1. WAT IS EEN VAN BUITEN DE E.U. VERZONDEN BUDGET E-BIKE (DROPSHIPPING)?

 

Dit budgetmerk wordt goedkoop aangeboden via dropshipping, zonder controle binnen de EU. Dropshipping betekent levering rechtstreeks vanuit de fabrikant naar de klant, meestal buiten de EU. Dit kan nadelen hebben, vooral voor e-bikes waarvan de meeste productie buiten de EU plaatsvindt.

Kenmerken en nadelen:

  • Verkocht via Social Media aan Nederlandse en Belgische consumenten.
  • Lage prijzen, vaak slechts via één website om kosten te minimaliseren.
  • Modern ogende ontwerpen, maar vertalingen en voorwaarden zijn vaak gebrekkig.
  • Gebruiken budgetonderdelen, behalve voor bijv. de versnellingen zoals Shimano.
  • Beperkte garantie van 1 jaar, terwijl wettelijk 2 jaar verplicht is.
  • Vaak verzonden vanuit China met kans op extra invoerkosten en lange levertijden.
  • Voldoet zelden aan EU-normen, ondanks claims hierdoor zijn bijvoorbeeld kwaliteit en veiligheid niet gewaarborgd.
  • Beperkte ondersteuning en after-sales service.
  • Vaak geen Nederlands/ Belgisch (retour)adres voor garantie, herstel, onderhoud en 'recalls'.
  • Recensies meestal alleen op de aanbieder's website, vaak gemanipuleerd.
  • Onderdelen moeilijk te vinden binnen de EU, lastiger voor onderhoud.

    E-bikes met deze kenmerken zijn vaak probleemgevallen. Dropshipping kan leiden tot hoge retourkosten, vooral zonder lokaal retouradres, wat verplicht is. Wees extra voorzichtig bij onbekende merken aangeboden via social media, vooral als ze direct uit China komen. Controleer altijd de waarde en wees op je hoede.

Dit is een vrij onbekend budgetmerk dat aan relatief lage prijzen wordt verkocht door deze van buiten de E.U. rechtstreeks naar je op te sturen, zonder dat deze eerst wordt ontvangen, gecontroleerd en verwerkt door een bedrijf binnen de Europese Unie.

Dropshipping is een handelswijze waarbij een commercieel bedrijf zonder voorraad aan te houden, bestellingen verwerkt en deze rechtstreeks laat leveren vanuit de fabrikant naar de klant. Dit hoeft dus niet per se een e-bike van buiten de E.U. te zijn. Maar ook voor e-bikes geldt dat de meeste productie buiten de Europa Unie plaatsvindt en dat je bij het 'dropshippen' hiervan de meeste nadelen kan ondervinden. Lees verder hoe dit zit.

 

Kenmerken en nadelen:

  • Een e-bike die hoofdzakelijk via Social Media wordt aangeboden. Gewoon aan Nederlandse en Belgische particulieren. Vaak nadat je een keer meer info hebt gezocht over 'e-bikes'.
  • Onder een budget merknaam met zeer lage prijzen is de e-bike meestal maar via 1 website te vinden. De reden is dat ze zoveel mogelijk tussenschakels hebben verwijderd om de e-bike zo goedkoop mogelijk aan te bieden. De winst gaat dan naar een zo beperkt mogelijk aantal mensen. Omdat het alleen om de winst te doen is, heeft dit nadelen voor jou. Lees verder.
  • Zowel het ontwerp van de e-bike als de website zien er tegenwoordig erg modern uit. De website functioneert goed, al is mogelijk niet de hele website in het Nederlands opgesteld, of laat de vertaling te wensen over.
  • Ook de voorwaarden zijn vaak niet in het Nederlands opgesteld. Dit bemoeilijkt het om later je recht te halen. Vooral als het volgende te lezen is: “We do not warrant that the quality of any products, services, information, or other material purchased or obtained by you will meet your expectations”. Deze zin hebben we rechtstreeks van een website gehaald die e-bikes in Nederland en België aanbiedt via Social Media. Uiteraard houdt een dergelijke voorwaarde geen stand omdat deze niet voldoet aan het Europees consumentenrecht. Maar het schrikt kopers met problemen mogelijk wel af juridische stappen te nemen.
  • Er worden in de e-bike veel budgetonderdelen gebruikt, maar dit is nauwelijks zichtbaar, want er wordt geschermd met 1 of 2 merknamen die wel duidelijk hun merknaam tonen op het onderdeel: bijna elke fiets heeft namelijk wel iets van Shimano, daar kan bijna geen enkele fabrikant onderuit. Maar andere onderdelen kunnen inferieur zijn: denk aan de tandwielen, de ketting, het crankstel, de spatborden, de wielen, de trappers, het frame of de lakbescherming. Meestal geldt een beperkte garantie van 1 jaar, terwijl wettelijk bepaald is dat deze minimaal 2 jaar moet zijn, op alle onderdelen. Dus is dit per definitie al niet toegestaan. De eerste problemen komen meestal pas na 1 jaar aan het licht (en gebruikers worden aangespoord om z.s.m. een review achter te laten) na de aankoop.
  • Veelal verzending vanuit China. Mogelijk wordt op de website een West-Europees adres opgegeven. Dit zegt niet veel, er zal hier best een vertegenwoordiger of importeur zijn om schijnbaar te voldoen aan de eisen die worden gesteld aan een Europese toelating. De importeur wordt niet met naam, adres en tel. nr. expliciet genoemd om evt. verantwoordelijkheden te kunnen ontlopen.
  • Kans op extra kosten aan de deur voor BTW, import en invoer. Al worden deze vaak voorkomen doordat aan de douane een lagere waarde wordt doorgegeven, en de douane heeft dit pakket niet kunnen controleren door capaciteitsgebrek.
  • Zo een e-bike voldoet vrijwel nooit aan Europese normen, al kan dit wel worden beweerd, want wie gaat dit nu helemaal uitzoeken? Enige manier om zeker te zijn is dat er ÉN een conformiteitsverklaring is (zie goed voorbeeld van Gazelle (Conformiteitsverklaring Gazelle.nl) ÉN dat de e-bike volgens de genoemde normen is getest door een zgn. Notified Body, of kortweg: NoBo (een keuringsinstituut). Er zijn dan geldige certificaten te vinden via de website van het keuringsinstituut zelf, zoals van TÜV (zie tuv.com). Het keuringsinstituut moet geaccrediteerd zijn, wat betekent dat ze is aangewezen vanuit de Europese Unie om te mogen testen voor het soort product waar het om gaat. Dit zijn niet noodzakelijkerwijs, maar meestal wel, keuringsinstituten binnen de Europese Unie.
  • Er is sprake van beperkte ondersteuning, zeker in de lokale taal van het land, zoals het Nederlands en beperkte after sales service, als je überhaupt al contact krijgt met het bedrijf.
  • De levertermijn is meestal langer dan 1 week en kan oplopen tot 1 maand, of soms zelfs langer dan 2 maanden. Het is vooraf niet altijd duidelijk hoe lang de levering ongeveer gaat duren.
  • De betaling kan meestal niet via Ideal/ Bancontact worden voldaan.
  • Reviews zijn meestal alleen op de website van de aanbieder te vinden. De meeste slechte reviews op de eigen website kunnen verwijderd zijn. Dit is sinds 2024 niet meer toegestaan. Het aandeel slechte reviews via andere bronnen, zoals Google reviews, is groter dan op de eigen website.
  • Dezelfde e-bike is mogelijk onder andere merknamen te vinden op het internet.
  • Wisselstukken zijn niet of nauwelijks binnen de Europese Unie te vinden, of vraagt veel uitzoekwerk. In geval er iets kapot gaat, kan het dus even duren voor je weer verder kan rijden. Bovendien is het moeilijker iemand te vinden voor het onderhoud van deze e-bike.

Naarmate de e-bike die je onderzoekt aan meer van bovenstaande kenmerken voldoet, hoe voorzichtiger je beter kan zijn.

Het is zo dat Marktebike.nl vooral werkt met tweedehands e-bikes, maar deze e-bikes komen eerder op deze markt terecht vanwege de potentiële problemen. Voorbeeld: als je een e-bike via dropshipping aankoopt en deze niet goed blijkt, dan moet je vaak zelf opdraaien voor de retourkosten. Deze kosten lopen verderop als de webshop geen Nederlands (of Belgisch voor webshops in België) retrouradres opgeeft, wat overigens verplicht is.

Conclusie: als een onbekend merk via social media wordt aangeboden, let dan extra op, vooral als je daarna leest dat de e-bike rechtstreeks uit bijvoorbeeld China wordt verstuurd ben je nooit zeker wat je in huis haalt, benadeel je andere bedrijven en uiteindelijk jezelf (E.U. regels zijn er ook om je te beschermen) en koop je in feite een illegaal product, al lijkt alles op het eerste gezicht allemaal in orde.

Je kunt nu begrijpen waarom Marktebike.nl extra op de hoede zal zijn om met dergelijke merken te werken namens jou. De waardecheck op de homepage kan je ook helpen bepalen of je te maken hebt een e-bike die hier onder valt. Bijvoorbeeld als de e-bike te goed is om waar te zijn. Maar als je kiest voor 'Van buiten de E.U. verzonden budgetmerk valt de waarde sowieso al lager uit. Kies dan even voor 'reguliere e-bike' en dan zal je zien dat de waardecheck een te hoge waarde afgeeft. Nogmaals, wees dan op je hoede!


2. WAAR EN WANNEER IS MARKTEBIKE.NL ACTIEF VOOR CONTROLE EN AFLEVERING?

Klik op de afbeelding om het gebied te doorzoeken

Zowel jouw adres, als die van de e-bike verkoper, dient zich in dit gebied te bevinden. Voordeel: hierdoor kan je ook ver buiten je eigen regio zoeken naar een e-bike en zelfs binnen een ander land (Nederland & België)! LET OP: dit geldt alleen niet voor Speed Pedelecs die moeten binnen de E.U. alsnog worden ingevoerd vanuit het ene naar het andere EU-land.

 

In het algemeen geldt:

Deze service is vanuit Clinge (gemeente Hulst, Zeeland) actief in het volledige gearceerde gebied op de kaart hierboven. Dit is een groot gebied omdat ik ook een paar dagen per week vanuit Amsterdam actief ben in de regio en in Vlaanderen woon, en ik ook op alle plaatsen onderweg er naartoe en de regio's eromheen actief ben.

 

Wanneer?

Dagen waarop ik gewoonlijk de e-bike ophaal bij de verkoper en bij je thuis kom afleveren zijn op woensdag en donderdag in Nederland (zones 1 t/m 9) in de periode eind maart tot eind september. In de overige maanden is dit op woensdag en vrijdag en aanvullend zones 1 t/m 3 op donderdag. De overige dagen kan in principe je e-bike worden opgehaald in Zuid-Zeeland en in Vlaanderen (zones 10 + 11).

 

Mijn exacte beschikbaarheid kan variëren en is hier via Star-Line te vinden (kies je regio en een dag).  Of vraag mij naar mijn exacte beschikbaarheid in de komende dagen via WhatsApp. Star-Line is het bedrijf achter Marktebike.nl. Na het doornemen van je aanvraag nemen we contact met je op in samenspraak een moment te prikken dat ook de verkoper uitkomt.


3. WAAR KAN JE E-BIKES ALLEMAAL TWEEDEHANDS KOPEN?

  1. Marktplaats.nl
  2. 2dehands.be
  3. Facebook.com/marketplace

LET OP: via al deze kanalen kan de beheerder/ moderator NIET garanderen dat er ook gestolen e-bikes worden aangeboden, of dat er fraude plaatsvindt, zoals een vooruitbetaling waar niets uit voortkomt. Er gelden wel regels, zoals dat advertenties van een account uit het buitenland geblokkeerd worden, of dat het account extra wordt gecontroleerd als deze te nieuw is, of als er informatie ontbreekt. Toch zien we dat er veel advertenties blijven staan waarvan bijvoorbeeld als het bouwjaar niet genoemd wordt. Zie daarom ook deze tips en schakel Marktebike.nl de controle voor je te doen.

Omdat het werkgebied van Marktebike.nl een groot deel van Nederland én België beslaat, mag je ook advertenties kiezen in een ander land. LET OP: dit geldt alleen niet voor Speed Pedelecs die moeten binnen de E.U. alsnog worden ingevoerd vanuit het ene naar het andere EU-land.

Ken je nog een goede marktplaats? Laat het dan zeker weten. Wel zijn er enkele selectiecriteria om rekening mee te houden. Helaas voldoet geen enkele marktplek hier volledig aan:

  • De marktplaats is, evt. na eenvoudige registratie, voor iedereen toegankelijk.
  • Er wordt bij voorkeur op de marktplaatsen ook al iets ondernomen tegen illegale activiteiten.
    • Er moeten minimaal regels zijn van de informatie die in de advertentie moet worden geplaatst door de adverteerders (de verkopers). Ter info: mijn ervaring is dat er niet altijd heel actief wordt gemodereerd op ontbrekende informatie in de advertenties, zoals: bouwjaar en kilometerstand.
  • De reputatie van de verkopers kan worden gecheckt (profiel met reviews bijvoorbeeld).
  • Elke dag bijkomend aanbod (groot genoeg).
  • Over het algemeen geldt: serieuze aanbieders met eerlijke aanbiedingen.

Laat ons je markplaats weten via richard@star-line.nl. Die wordt hier getoond. Alvast bedankt om ook anderen hiermee te helpen.

 


4. HOE REGISTREER JE JE 'NIEUWE E-BIKE OP JOUW NAAM? (anti-diefstal)

En waar controleert Marktebike.nl op gestolen e-bikes? Zo voorkomen we heling én voorkomen we dat jij met een gestolen e-bike rondrijdt met alle mogelijke gevolgen van dien. Zo word je ook niet aansprakelijk gesteld als nieuwe eigenaar.

g358ed7c1ca7868fc42ea98d92034d85547283d76f7c36f8364f48437e7818ee913230a40db536e6c29ea4092234094a76b5c8bd617564ad31d1e65cf48dc1342_1280-4519979.jpg

NB 1: Maak je gebruik van onze diensten, dan begeleidt Marktebike.nl je hierin. We kunnen dit niet volledig voor je doen vanwege de persoonsgegevens die hierbij nodig zijn en omdat je vaak nog dient in te loggen om je identiteit te bevestigen.
NB 2: Doe deze registratie pas na de levering.

Óf er is een framenummer aanwezig, deze kunnen op verschillende plaatsen staan. Óf er is een fietschipnummer. Deze staat op de aankoopbon. Dit geldt vaak voor e-bikes vanaf 2008. De eerste registraties in chips werden al sinds 2000 gedaan. De fietschip zit volgens de Nederlandse RDW meestal in het ringslot van de fiets, maar kan ook geïntegreerd in het frame zitten. De politie kan ook het chipnummer uitlezen en bij veel fietsenwinkels. Het chipnummer bestaat uit 15 cijfers.

Het framenummer kan mechanisch gedrukt zijn in het frame (minst fraudegevoelig), zichtbaar onder de laklaag zitten (fraudegevoeliger), of slechts een sticker zijn (het meest fraudegevoelig). Omdat geen enkel framenummer gegarandeerd klopt en het systeem met framenummers niet waterdicht is, kan Marktebike.nl alleen controleren op het aangetroffen nummer. Vervalste framenummers zijn vaak niet van echt te onderscheiden. Hier is een uitstekend artikel van de Nederlandse Fietsersbond over te vinden dat nog steeds actueel is: Artikel Fietserbond over framenummers.

 

In België

Het digitaal registreren van je e-bike heeft enkele voordelen boven het laten graveren van je e-bike door de Belgische politie. Je identiteitsnummer wordt niet gebruikt als graveringsnummer op je e-bike. Dan blijven je gegevens ook niet bekend na het evt. doorverkopen van je e-bike, al. Je registratienummer is door iedereen aan jou te linken via een sticker. Via een gravering kan niet iedereen die een e-bike vindt deze tot jou terug herleiden. Bovendien voorkomt het beschadigingen op de e-bike. Soms vervalt hierdoor een deel van de garantie (zoals op de laklaag op het frame).

Er zijn 2 mogelijkheden:

1) Mybike

Platform voor fietsregistratie van de Belgische overheid. Een registratienummer wordt afgeschermd gekoppeld aan je rijksregisternummer.

 

Registratie

https://mybike.belgium.be/nl

Kies het juiste Belgische gewest.

Klik linksboven op de blauwe knop 'Meld je aan'.

Bewijs je identiteit.

Maak je profiel aan.

Registreer je e-bike.

 

Sticker

Bestel je sticker gratis en ontvang deze binnen 2 weken.

 

Opzoeking

https://mybike.belgium.be/nl/

BE24 gevolgd door 8 cijfers

 

2) Bikebank

Opgericht door een gepensioneerde politieofficier.

https://gevonden.vlaanderen/bikebank

Werkt ook samen met de Belgische politie en veel Belgische gemeenten.

Registratie

  1. Ga naar: 'Registreer gratis jouw fiets' in het groene kader in het midden van de webpagina.
  2. Maar een account aan door enkele velden in te vullen.
  3. Ga aan de linkerzijde naar 'Fiets registreren'.
  4. Vul de gegevens in over de e-bike, waaronder: Merk, kleur, framenummer. Voeg tot slot een foto toe.
  5. Klik op 'Voorwerp registreren'.
  6. Nu kan je optioneel een zgn. Mybikesticker bestellen voor het aangemaakte registratienummer voor je e-bike via: https://gevonden.vlaanderen/my-items. (Marktebike.nl controleert ook altijd het registratienummer bij de aankoop van e-bikes in België).

Opzoeking

Controle van deze e.a. registraties:

https://gevonden.vlaanderen/bikebank/found-bikes/search

Registratie is kosteloos.

 

Sticker

Deze is na registratie voor € 10 te bestellen.

 

In Nederland

3 mogelijkheden, op volgorde van belangrijkheid.

 

1) Fietsdiefstalregister (RDW)

Alleen opzoeking, geen registratie!

Fietsdiefstalregister (rdw.nl)

De RDW is de Rijksdienst voor Wegverkeer die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt. De RDW is een zelfstandig bestuursorgaan van de Nederlandse overheid.

Dit register wordt gevuld met de gegevens die vaak uit politie aangiften is voortgekomen.

NB: Het is niet mogelijk hier een sticker/ label te bestellen.

 

2) Stopheling.nl (Digitaal Opkopers Register: DOR).

Een website van het ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie. Het gaat hier niet alleen om e-bikes, daarom staat deze website niet bovenaan in deze lijst.

 

Registratie door consumenten

Alleen te gebruiken via de Stopheling app (Android en Iphone). Meer info.

 

 

Registratie door handelaren

https://dor.stopheling.nl/app/main/home

Star-Line, het bedrijf achter Marktebike.nl is geregistreerd bij het DOR. Dit ter criminaliteitspreventie.

 

Opzoeking

Via de Stopheling app én via https://stopheling.nl/nl

Vul het serienummer in in het witte kader linksboven en klik op 'checken'.

 

Registratie en opzoeking zijn kosteloos.

NB: Het is niet mogelijk hier een sticker/ label te bestellen.

 

3) Gestolen Objectenregister

https://gestolenobjectenregister.nl

Registratie

Klik rechtsboven op de groene knop 'Registreer'.

Kies bij groep voor 'Voertuigen' en vervolgens voor 'Fiets'. Vul alle velden in en bij stap 2 geef je aan of deze gestolen is en bij stap 3 maak je een account aan en bij stap 4 betaal je.

Registratie kost € 4/jaar en € 1 per jaar verlening.

 

Opzoeking

https://gestolenobjectenregister.nl/registration/overview/8_Fiets/?l=1 

Hier kan je bijv. zoeken op het framenummer.

 

NB: Het is niet mogelijk hier een sticker/ label te bestellen.


5. HOE KIES IK DE JUISTE ADVERTENTIE?

 

 

  • Het gaat hier om e-bikes die worden aangeboden zonder problemen, of met geselecteerde problemen*. LET OP: Niet alle e-bikes kunnen door Star-Line hersteld worden en niet alle aanbiedingen op een marktplek zijn interessant/ eerlijk. Lees alle tips hieronder door om de juiste advertentie te kiezen.
    • Marktplekken:
      • Facebook Marketplace
      • Marktplaats.nl (Nederland)
      • 2dehands.be (Vlaanderen)
      • Etc.
      • Een volledige lijst vind je hier.
    • Advertenties:
      • Voor wat voor soort e-bikes bieden we onze diensten wel en niet aan?
        • Geschikt voor Marktebike.nl:
          • Reguliere e-bikes.
          • Stadsfiets e-bikes
          • Speedelecs/ Speed pedelecs
          • Vouwfiets e-bikes
          • Mountain e-bikes
        • Niet geschikt voor Marktebike.nl:
          • Fatbikes. Lastig met transport vanwege de dikke banden, hoge prijzen, kans is relatief wat groter dat de e-bike niet door de controle komt, etc.
      • *)Welke e-bikes kunnen wij niet reviseren?
        • E-bikes waarvan de communicatie tussen de batterij en de overige onderdelen, zoals het bedieningspaneel, versleuteld zijn. 
        • E-bikes waarvan de batterij blokkeert als deze wordt gereviseerd.
        • E-bikes waarvan de batterijcellen zich in hars bevinden.
          • Voor de 3 bovengenoemde soort e-bikes die niet te reviseren zijn, gaat het vooral om e-bikes met een bouwjaar vanaf 2007 en dan m.n. van Sparta/ Gazelle/ Batavus, waarvan de e-bikebatterij zich in het frame bevindt. Deze e-bikes zijn niet te reviseren tegen redelijke kosten.
          • Geen zorgen, Marktebike.nl checkt dit tevoren.
        • Bij twijfel kunt je Marktebike.nl altijd even een WhatsApp sturen met de door jou beoogde e-bike.
      • De E-bike bij de verkoper moet zich in het werkgebied van Star-Line bevinden. Ook het afleveradres. Anders kan het zijn dat er extra kosten worden aangerekend, of dat Marktebike.nl de opdracht niet kan uitvoeren en deze geannuleerd wordt. Ons werkgebied loopt grofweg van Alkmaar en Lelystad naar het zuiden via Utrecht of Rotterdam naar Breda en Den Bosch, en vervolgens via Antwerpen naar Gent, en alles ertussenin. Voor alle details, zie ons werkgebied op de website. Star-Line zal de e-bike alleen op selecteerbare momenten ophalen (bij de verkoper) en bij jou (na de evt. revisie) terugbrengen. Deze momenten staan op marktebike.nl. Heb je onze service aangevraagd buiten ons werkgebied, dan zal er een toeslag gelden voor de extra tijd en kilometers. Zo kun je mogelijk ook van onze diensten gebruikmaken als één van beide adressen (een beetje) buiten ons werkgebied liggen. Bespreek dit zeker tevoren met ons.
      • De prijs:
        • Filter op de marktplek op een minimale prijs van € 100. Waarom? Als het elektrische deel kapot is, dan is dit de minimale waarde, anders is de kans groot dat er niet alleen elektrische problemen zijn (die Marktebike.nl meestal kan herstellen), maar ook nog eens mechanische.
        • De maximale prijs:
          • Afh. van je budget
          • Afh. van de voordelen t.o.v. e-bikes die worden aangeboden tegen een lagere prijs.
      • Wel of geen revisie?
        • Het kan zijn dat de de e-bike van jouw voorkeur (bijv. de juiste kleur, merk, model, etc.) toch alleen maar met een defect kapot is. Dan kan revisie ook om deze reden uitkomst bieden.
        • Is de revisie het geld waard? Vergelijk de prijs van de aankoop + de geschatte kosten voor de revisie met vergelijkbare aanbiedingen op de marktplek voor een e-bike die nog helemaal in orde zou zijn.
        • Bedenk dat na bijvoorbeeld een batterijrevisie, deze beter is dan de batterij van bijna alle andere e-bikes op de marktplek. Simpelweg omdat deze als nieuw is en zijn maximale actieradius heeft. Dus probeer wel appelen met appelen te vergelijken.
        • Bekijk hierboven welke revisies Marktebike.nl wel en niet doet.
      • Een n.o.t.k. prijs, of een prijs per opbod, heeft niet onze voorkeur. Dit komt omdat we niet tevoren weten op welke prijs het aanbod uiteindelijk zal uitkomen. En dan zijn we ter plekke bij de verkoper afhankelijk van je goedkeuring voor de uiteindelijke prijs. Onthoud dat we in principe voor een controle en het ophalen komen en dat hier kosten aan verbonden zijn, ook bij een annulering van de opdracht, of al. Als je vooraf een prijsafspraak maakt met de verkoper, dan is dit wel goed. Laat ons deze prijs dan vooraf weten.
      • Is het een eerlijk aanbod?
        • Kijk na op de marktplek of ID-kaart van de verkoper gecontroleerd is.
        • Check de reviews. 
          • Zijn de reviews afkomstig van alleen of hoofdzakelijk accounts die maar 1 review hebben achtergelaten? Dan is dit verdacht.
          • Bekijk de commentaren en het aantal sterren van de reviewers.
        • Controleer het account met onderstaande criteria. Deze kunnen je een idee geven of een account echt is, of alleen is aangemaakt voor de verkoop. Wees extra voorzichtig als het het laatste betreft, tenzij het een handelaar betreft met veel goede reviews.
          • Als het account net geopend is, wees dan extra voorzichtig. 
            • Soms zie je expliciet het jaar staan sinds wanneer de Facebook gebruiker lid is. Dit is niet altijd zo.
            • Bekijk dan of er ook oudere berichten op staan.
          • Staan er ook meerdere bericht op?
            • Zijn deze berichten persoonlijk en gaan die echt over de persoon in kwestie?
            • Reageren er ook vrienden op.
          • Ga na of de gebruiker voldoende vrienden heeft op Facebook.
        • Als er (veel) in een andere taal wordt gecommuniceerd of wanneer het profiel niet uit Nederland/ België komt, wees dan ook voorzichtig.
        • Communiceer alleen via het platform. 
          • Wil de verkoper vrij snel overschakelen naar een ander communicatieplatform, hou dit dan tegen.
          • Gaat de communicatie in een andere taal als bijv. het Engels of Frans (voor Vlaamse klanten), wees dan voorzichtiger.
        • Doe NOOIT aanbetalingen. Ook niet als het 'slechts' om € 40/ € 20 gaat. Sommige verkopers hebben een logische reden om alleen zo serieuze kopers te ontvangen, maar hier wordt ook misbruik van gemaakt. Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen. De verkoper mag Marktebike.nl altijd om bevestiging per e-mail of telefoon vragen van onze afspraak. Een telefoontje, of e-mail van de verkoper is al voldoende.

Geef je keuze door

 


6. OP WELKE PUNTEN CONTROLEERT MARKTEBIKE.NL?

pexels-photo-416322-416322.jpg

De hoofddienst:

De door jou beoogde e-bike wordt sowieso op de volgende punten gecontroleerd:

De optionele controles staan hier.

 

Je lengte in cm.Framemaat in cm. Voor herenMaat herenFramemaat in cm. Voor damesMaat dames
145-15545 – 47XS41-43XS
155-16047 – 49XS – S43- 45S
161-16548 – 49S45-47S – M
166-17049 – 51S – M47 – 49M
171-17551 – 53M49 – 53M – L
176-18053 – 55M – L53 – 55L
181-18555 – 57L55 – 57L – XL
186-19057 – 61L – XL57 – 59XL
191-19561 – 63XL59 – 61XL-XXL
195-20063 – 65XL – XXL61 – 653XL

 

De tabel geldt voor een e-bike type stadsfiets. De framehoogte is de lengte van de trapas tot aan de bovenkant van de zadelbuis. Voor een verend zadel mag de framemaat 4 cm lager zijn, want de vering zorgt ervoor dat je hoger komt te zitten. Voor een racefiets model mag de e-bike een lagere framehoogte hebben en voor een mountainbike model nóg wat lager. Deze maattabel is dus niet altijd leidend. Het gaat ook om het merk (het ontwerp van de e-bike), de verstelbaarheid, ontwerp zadelpen, vering in zadelpen, je binnenbeenlengte e.a. factoren. Het is wel een leidraad.

  • De algehele staat.
  • Het aantal kilometers dat de verkoper zegt dat ermee is afgelegd, wordt vooral bij een lage kilometerstand vergeleken met slijtage op de e-bike, evt. aankoopbon en evt. bonnen voor onderhoud.

  • De capaciteit van de batterij wordt afgeleid m.b.v. de leeftijd en waarvoor de e-bike wordt gebruikt. Dit wordt vergeleken met de kilometerstand en aankoopbonnen. 
    • Voor een exactere en betrouwbaardere bepaling van de batterijcapaciteit bieden we 2 optionele batterij capaciteitstests aan. 
    • Als de capaciteit nog maar 65-70 % is van de oorspronkelijke capaciteit, dan is het meestal het juiste moment op de batterij te vervangen omdat beneden dit percentage de actieradius snel afneemt.
  • Scheuren in banden/ wielen.
  • Verf op het frame.
  • Zitten alle onderdelen goed vast? Speling in stuur, spaken, wielen (wielassen) en tandwielen? Zit ketting er nog redelijk strak op (niet te los en niet te strak?).
  • Versleten tandwielen?
  • Kan derailleur nog alle versnellingen aan zonder er tussenin te geraken met bijkomende ongewenste geluiden/ slijtage tot gevolg? 
    • Loopt derailleur nog evenwijdig aan het achterwiel?
  • Roestvlekken 
    • Op kritische onderdelen?
  • Werkt de vering voor bijv. voor -en achterwiel.
  • Is minimaal 90% van de huidige totale onderdelenwaarde nog authentiek, dan wel vervangen door het origineel of vergelijkbaar?
  • Bonnen:
    • Is er een aankoopbon?
      • Zo ja, zie bepaling op basis van kilometer en ouderdom wat de waarde is.
      • Zo nee, ga er vanuit dat de e-bike ouder is dan gezegd. Men kan liegen, maar laat men in ieder geval een aankoopbewijs zien, als ik het maar via e-mail.
    • Zijn er bonnen voor latere herstellingen.
  • ID check

    Marktebike.nl is verplicht als controlerende partij de ID te vragen aan alle verkopers. Alleen al deze vraag tevoren aan de verkoper stellen kan er voor zorgen dat deze afhaakt. Hier kunnen zeker verkopers tussen zitten die ter goede trouw handelen, maar zo ben je in ieder geval een stuk zekerder dat je de verkoper en het aanbod kan vertrouwen.
  • Kilometerstand

    • Tussen de 3.000 km en 10.000 km: redelijk goede tot goede staat nog.
    • > 10.000 km.: reparaties zitten eraan te komen.
    • > 20.000 km.: nieuwe batterij is nodig om minimaal 70% van de actieradius aan te houden. Overige duurdere reparaties, naast de batterij, van € 200-400 en meer zitten eraan te komen, naast de batterij voor e-bikes die oorspronkelijk onder de € 2.000 kostten.
    • Kilometers op display kloppen?
      • Is bijvoorbeeld de juiste wieldiameter ingevoerd? Wordt niet altijd gecontroleerd.
      • Bij nieuw display wordt oude kilometerstand getoond omdat die werd opgeslagen en opgehaald uit de zgn. ‘controller’.
      • Alleen officiële dealers kunnen de kilometerstand resetten.
      • Voor minder gerenommeerde merken is de kilometerstand zelf te resetten.
        • Bij sommige e-bikes, vooral wat minder bekende, kan het zijn dat de e-bike door ‘bugs’ zijn eigen kilometerstand reset.
  • Leeftijd
    • Tussen 6 mnd -2 jaar oud, max. 70% waard.
    • Na 3 jaar nog de helft waard als de batterij nog goed is.
    • Vervolgens 15-20% minder waard per jaar.

Dit geldt niet in alle situaties, maar geeft in het algemeen een goede indicatie.

De gratis Waardecheck houdt hier ook rekening mee.

  • Als de e-bike al ca. 10 jaar of ouder is, maar moeilijk reviseerbaar en nu nog werkt, dan is het een snel aflopende zaak en krijgt de e-bike geen groen licht. Dit wordt meestal al in het voortraject opgevangen.
  • Staat van tandwielen, ketting en assen
  • Aanwezige accessoires
  • Zijn er momenteel abonnementen, verzekeringen of onderhoudscontracten voor de e-bike? Denk aan:
    • GPS-locatie en anti-diefstalbescherming: Abonnementen zoals Bosch Flow+ bieden GPS-locatie en meldingen bij ongewone bewegingen of pogingen tot diefstal. Sommige abonnementen bieden alarmsystemen die een luid geluid afgeven en de locatie van de e-bike melden als deze ongewoon bewogen wordt.
    • Routeplanners en navigatiesystemen: Sommige abonnementen bieden geavanceerde routeplanners en navigatiesystemen om je te helpen de beste routes te vinden.
    • Gebruiksanalyse en onderhoudsrapporten: Abonnementen kunnen ook analyses van je rijgedrag en onderhoudsrapporten bevatten om je te helpen je e-bike optimaal te onderhouden.
    • Onderhoudscontracten.
    • Verzekeringen, bijv. tegen diefstal of schade.
  • Proefrit:

    • Werken de versnellingen?
    • Rijdt de e-bike soepel?
    • Doet de verlichting het?
    • Rijdt de e-bike stabiel?
    • Is de vering OK?
    • Nagaan probleem: wat werkt elektrisch wel/niet?
    • Zijn de remmen ok?
    • Zit er een slag in de wielen?
    • Zijn de banden voldoende opgepompt?
    • Doet de verlichting het tijdens de proefrit?
    • Overige controlepunten die onder 'geen afwijspunten' staan.
  • Afwijspunten:
    • De e-bike is illegaal voor gebruik, bijvoorbeeld opgevoerd. Als de te hoge snelheid eenvoudigweg via de app kan worden gereduceerd, dan is dit geen afwijspunt.
      • Of de e-bike is illegaal want deze is met een gashendel te bedienen.
    • Roestvorming die de stabiliteit van de e-bike binnen 2 jaar kunnen aantasten.
    • Kapotte velg op het wiel met de motor, tenzij de klant dit wenst te laten reviseren.
    • Een e-bike waarvan de batterijcapaciteit vermoedelijk of bewezen (via optionele batterijcapaciteitstests) minder dan 65% is van de oorspronkelijke capaciteit. Controle op andere percentages alleen in overleg en tevoren aangevraagd.
    • Een slag in het wiel die aanloopt en/of die het e-bikecomfort sterk aantast en/of die het remvermogen dusdanig aantast dat tijdig remmen niet meer mogelijk is.
    • Algeheel slechte staat.
    • Gevaarlijk om mee te rijden (Loszittend stuurkolom/ wielen, etc.)
    • Vering alleen als dit voor instabiliteit/ rijgevaar zorgt, zoals gebroken vering. Niet als deze vastzit.
    • Frame beschadigd met kans op doorscheuren.
    • Krom voorvork.
    • Als 2 of meer versnellingen niet meer werken, of als de e-bike steeds tussen de versnellingen blijft schakelen voor 2 of meer versnellingen en dit niet heel eenvoudig via de derailleur is bij te stellen.
    • Als de e-bike stroef loopt waardoor er zonder elektrische ondersteuning eigenlijk niet mee te e-bikes is.
    • Afschietende ketting tijdens proefrit die niet is bij te stellen met de derailleur.
    • Ongewone geluiden tijdens proefrit die mogelijk duiden op een kostbaar (>€ 100) probleem.
    • 2 of meer ontbrekende, of loszittende spaken.
    • Onbetrouwbare aanbieding (twijfel aan verkoper, als gestolen geregistreerde e-bike, onduidelijke herkomst)
  • Geen afwijspunten, want eenvoudig door u zelf, of iemand anders te laten doen, of het is niet kritisch.
    • Ontbrekende of niet werkende verlichting.
    • Krom stuur, als dit nog eenvoudig recht kan worden gezet.
    • Gladde trapper.
    • Benodigde smering.
    • (Bijna) opgebruikte remmen.
    • Beschadigde rem buiten-en binnenkabel.
    • Beschadigd zadel.
    • Beschadigd standaard .
    • Buiten -en binnenbanden.
    • Vering, tenzij dit voor instabiliteit/ rijgevaar zorgt, zoals gebroken vering, bijv. als deze vastzit dan is dit geen reden van afwijzing.
    • Kapotte bagagedrager, wel als hierdoor de e-bikebatterij niet meer stabiel kan blijven zitten, of als u er een kinderzitje op wenst.
    • Fietsslot.
    • Krassen op het display. Zolang de tekst nog leesbaar is, wordt dit aanvaard.
    • Lakbeschadigingen die de komende 2 jaar geen problemen zullen opleveren.
    • Spatborden, jasbeschermers en handvaten die ontbreken/ kapot zijn.
    • Kettingkast.
    • Het ontbreken van een oplader.
    • Deze niet-afwijspunten spelen natuurlijk wel een belangrijke rol in de prijsbepaling.
  • Bij twijfel bellen we u op tijdens de proefrit om naar uw goedkeuring te vragen. Zorg daarom bij voorkeur dat je telefonisch bereikbaar bent tijdens het geplande controlemoment.

 

Resultaat van de controle: Rapport Marktplek e-bike aankoopkeuring.

En bij goedkeuring: een verkoopovereenkomst (voorwaardelijke en definitief) getekend door de verkoper en getekend door Marktebike.nl i.o.v. jou als klant.

LEES OOK: WELKE CONTROLEDIENSTEN BIEDEN WE JE EN WAT ZIJN DE PRIJZEN ERVAN?


7. HOE MAAK IK EEN AFSPRAAK MET DE VERKOPER ÉN MET MARKTEBIKE.NL EN ZIJN ER VOORBEELD E-MAILS?

work-workplace-office-computer-162583-162583.jpg

 

Maak een afspraak met de verkoper via de markplek voor een moment waarop Marktebike.nl er dan beschikbaar is én (BELANGRIJK!) nadat je dit met ons hebt afgestemd! Lees ook over het kiezen van de juiste advertentie en chat zoveel mogelijk via de chatfunctie van de markplek met de verkoper. Dit is veiliger.

Het levermoment wordt nog in samenspraak gedaan.

Onze beschikbaarheid voor beide momenten (controle bij de verkoper op de marktplek én levering bij jou) zijn hier te vinden.

De communicatie met Marktebike.nl kan op verschillende manieren, waaronder via WhatsApp (groene knop bovenaan op homepage).

In een volgend FAQ # zijn voorbeeld berichten te vinden voor je communicatie met de verkoper. Dat onderdeel bevat ook voorbeeld e-mails die je met een beetje aanpassing zo naar de verkoper kan sturen. Dit maakt de communicatie makkelijker en zorgt dat je het juiste communiceert.


8. HOE VERLOOPT DE COMMUNICATIE MET MARKTEBIKE.NL EN WAT ONTVANG IK VAN MARKTEBIKE.NL?

pexels-photo-789822-789822.jpg

De communicatie verloopt veelal via WhatsApp (groene knop bovenaan op homepage). Je mag binnen de openingsuren ook altijd bellen. We kunnen niet altijd direct je aanvraag verwerken. De openingsuren staan rechts onderaan op elke pagina. Zie ook de contactpagina (link bovenaan) om bijvoorbeeld te mailen met ons.

Laat het zeker weten als je de e-bike voor een bepaalde datum nodig hebt. Het kan zijn dat we niet aan je verzoek kunnen doen als de datum te dichtbij is.

Marktebike.nl begeleid je bij elke stap, dus je hoeft dit niet te onthouden. Maar als je het toch wilt weten kan je verder lezen.

Op de volgende momenten is er communicatie:

  • Je hebt algemene vragen (bijv. via WhatsApp/ telefoon/ mail).
  • Je stuurt een door jou geselecteerde advertentie door (meestal via WhatsApp).
  • Onze bevestiging van een advertentie (meestal via WhatsApp).
  • Onze opdrachtbevestiging (via WhatsApp/ mail) nadat je hiermee akkoord bent. LET OP: dit kan ook een simpel bericht zijn.
  • Bij elke statuswijziging. Afhankelijk van de af te nemen zijn dit automatische updates vanuit onze WordPress website met als afzender: wordpress@marktebike.nl. Of de updates volgen gewoon per WhatsApp/ mail in een handmatig bericht.
  • Als we bij de verkoper zijn en er zijn extra vragen (telefonisch, zorg dat je bereikbaar bent!)
  • Het resultaat van de controle: Rapport Marktplek e-bike aankoopkeuring.
  • En bij goedkeuring: een verkoopovereenkomst (voorwaardelijke en definitief) getekend door de verkoper en getekend door Marktebike.nl i.o.v. jou als klant.
  • Op het moment dat we een afspraak willen maken met je voor de levering (meestal via telefoon). Deze levering mag bij je thuis plaatsvinden, maar ook ergens anders, zolang dit ook in ons werkgebied valt.
  • Factuur volgt uiteindelijk in een e-mail van Star-Line met als afzender factuur@jortt.nl. Jortt is het boekhoudsysteem van Star-Line en Star-Line het bedrijf achter Marktebike.nl. Ook kan het zijn dat de factuur niet automatisch via Jortt, maar handmatig wordt verstuurd via e-mail. Dan is de afzender info@star-line.nl/ richard@star-line.nl/ marktebike@star-line.nl. Ook wordt de factuur soms verstuurd via WhatsApp, meestal als dit zo door je gevraagd is, of als je e-mailadres niet bij ons bekend is.

 

LEES OOK DE FAQ HIERNA: HOE COMMUNICEER IK MET DE VERKOPER OP DE MARKTPLEK?


9. HOE COMMUNICEER IK MET DE VERKOPER OP DE MARKTPLEK?

 

Hier zijn 3 voorbeeldberichten te vinden in volgorde van de te volgen stappen:

  • Je eerste bericht aan de verkoper met alle vragen waar je nog geen antwoord op hebt.
  • Je tweede bericht aan de verkoper met je optionele vraag om aanvullende informatie én de introductie van Marktebike.nl die de controle bij de verkoper komt doen.
  • Je derde bericht aan de verkoper met alle info voor het maken van een afspraak tussen de verkoper en Marktebike.nl.

 

Algemene tip vooraf:

Je hoeft onderstaande berichten zeker niet letterlijk over te nemen. Wel bieden ze een doordachte leidraad. Ze zijn er om je te helpen. Uiteraard mag je het op je eigen manier doen. Heb je nog tips of opmerkingen? Stuur deze dan door naar richard@star-line.nl.

 

#1) Je eerste bericht 'ter intro':

Tip vooraf: Kies 2-3 vragen per bericht. Als je teveel vragen in 1 keer stelt, dan kan het zijn dat de verkoper afhaakt. Mogelijk stond de andere informatie al in de advertentie en dan heb je aan 1 bericht met vragen genoeg om in dit stadium genoeg over de e-bike te weten te komen.

Tip 2: Vraag niet of de e-bike beschikbaar is. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen communicatie en je zal toch meer over de beschikbaarheid komen te weten zodra de verkoper op onderstaande bericht reageert.

Je bericht aan de verkoper:

Beste verkoper,

Zojuist heb ik uw advertentie goed (OPTIONEEL: noem merk+type+prijs) bekeken en heb nog enkele vragen:

  • Hoeveel kilometers kunnen er nu nog met een volledig opgeladen batterij mee worden gereden en bij welke ondersteuning is dit?
  • Wat werkt er niet meer (helemaal)?
  • Kunt u foto's doorsturen van alle beschadigde (onder)delen?
  • Zijn er nog bonnen van de aankoop en het onderhoud?
  • Uit welk jaar komt deze e-bike?
  • Hoeveel kilometers is er met de e-bike gereden?
  • OPTIONEEL: Is de e-bike de juiste grootte voor mij? BIJVOORBEELD: Ik ben een man/ vrouw, XXX cm. lang.
  • OPTIONEEL: Ik lees dat het onderdeel XX (bijv. de batterij) kapot is. Is deze opeens kapotgegaan of ging de actieradius langzaam achteruit en gaan het display en de motor nog wel aan?
  • OPTIONEEL: Ik heb even een waardecheck gedaan en ondanks dat dit een interessante e-bike lijkt, ligt de prijs een behoorlijk stuk hoger dan de waarde die ik bepaald heb. Is uw vraagprijs een vaste prijs? (LET OP: je hebt eerst voldoende info nodig om een betrouwbare waarde uit te laten rekenen via de waardecheck).

Mogelijk heb ik hierna nog een paar vragen.

Alvast bedankt om mijn vragen serieus door te nemen en te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

JE VOLLEDIGE NAAM. (bij voorkeur communiceren we uit respect altijd met onze hele naam. Als je het liever niet doet omdat je het aanbod niet helemaal vertrouwt, dan kan je toch beter dit aanbod overslaan).

 

#2) Voor 'nadere informatie':

Tip vooraf: wil de verkoper onvoldoende meewerken, ga dan naar een volgend aanbod. Je bent niet met deze verkoper getrouwd. Er zijn genoeg aanbiedingen, al moet je soms je selectiecriteria enigszins aanpassen. Als je wel voldoende informatie hebt, doe dan eerst de waardecheck van Marktebike.nl. Als de prijs onder of rond de waarde ligt, ga dan verder. Ligt de aangeboden prijs max. 10-15% boven de waarde, dan kan Marktebike.nl dit ter plekke aanhalen, zonder garantie op een prijsverlaging. Het ene merk is namelijk duurder dan het andere en de ene verkoper geeft wel korting en de andere niet. Is de prijs voor jou van doorslaggevende betekenis, kijk dan verder naar een beter aanbod als de prijs niet rond of onder de waarde ligt volgens de waardecheck. Of geef zelf in een e-mail aan dat de prijs wat aan de hoge kant is. Een voorbeeld van hoe je een optionele vraag om korting stelt, vindt je bij bij het 'eerste bericht':

Je bericht aan de verkoper:

Ik heb nog een paar aanvullende vragen:

  • Vraag 1, bijvoorbeeld: Wordt ook de oplader van de batterij meegeleverd en welke accessoires zitten er nog meer bij?
  • Vraag 2
  • etc.

Marktebike.nl is een website vertegenwoordigd door het Nederlandse bedrijf Star-Line en komt graag even kijken naar uw e-bike. Zij zijn gespecialiseerd in de controles ervan. Het is dus zeker geen koeriersdienst, maar het zijn professionals die rustig hun tijd nemen uw aanbod serieus te verwerken bij u thuis, namens mij. Als alles in orde is, dan betaal ik rechtstreeks aan u. Marktebike.nl neemt pas de e-bike mee als u het geld heeft ontvangen. Zie hier de voordelen voor verkopers. Is het OK dat we wat proberen af te stemmen? Dan zal ik u wat meer informatie bezorgen en kunnen we nagaan of uw en hun beschikbaarheid overeenkomt.

Groetjes,

JE VOORNAAM (alleen je voornaam is voldoende als je al eerder je volledige naam hebt genoemd).

 

#3) Het 'maken van een afspraak':

Tip vooraf: over de beschikbaarheid van Marktebike.nl, lees: https://marktebike.nl/faq/#FAQ2. Vraag Marktebike.nl vervolgens om bevestiging. Soms heeft Marktebike.nl nog op een ander moment beschikbaarheid, maar reken hier tevoren niet op. Alleen een richttijd kan worden afgestemd.

Je bericht aan de verkoper:

Richard Geurtsen van Marktebike.nl komt graag bij u kijken op: XXX, of op XXX tussen XX en XX uur. (Noem dag+ datum+ tijdsvenster: 1 uur voor en 1 uur na het afgestemde moment). Hij belt u nog minimaal 30 minuten tevoren op om zijn exacte GPS aankomsttijd te laten weten. Hij zal u bellen met het nummer 0614958331. (OPTIONEEL: als de verkoper in België zit, dan: Hij zal u bellen met GSM: 0489773118).

Schikt dit u? Of: (als er meerdere momenten zijn) Welk moment schikt u het best?

Marktebike.nl is volgens de Nederlandse wetgeving verplicht om naar uw geldige ID-kaart te vragen. Ze moeten de volgende gegevens noteren: uw naam, adres, ID-nummer en nationaliteit. Uw gegevens worden volgens de privacywetgeving (AVG) verwerkt. Als u dit fijn vindt, dan kan de vertegenwoordiger van Marktebike.nl zich op uw vraag ook aan u identificeren.

Bij voorkeur vindt de controle plaats bij u thuis, maar dit is niet per se nodig. Kunt u alvast uw adres waar de e-bike is, doorgeven alsook uw volledige naam en mobiele tel. nr.? Ik geef dit dan door aan Marktebike.nl voor het vastleggen van de afspraak... Uw gegevens worden uiteraard volgens de AVG verwerkt.

Het controleren van de e-bike duurt 20-30 minuten. Het gaat om een visuele inspectie, en de onderdelen worden van dichtbij bekeken en ook handmatig getest.

OPTIONEEL (als je gekozen hebt voor batterij capaciteitstest #1): Daarnaast wil Marktebike.nl nog een test doen als de rest van de e-bike in orde is. Hierbij wordt ter plekke bij u 10 minuten lang op een rollerbank gefietst met ondersteuning. Zo kan beter de actuele staat van de batterij worden bepaald na het doormeten hiervan, zowel voor als na deze test. Is het mogelijk om de e-bike batterij volledig op te laden voor zijn komst?

OPTIONEEL (als je gekozen hebt voor batterij capaciteitstest #2): Daarnaast wil Marktebike.nl de e-bike batterij doormeten op kantoor. Als hij de hele e-bike mag meenemen, dan zal ik direct voor de e-bike betalen zodra deze ook door deze test is genomen. U ontvangt de e-bike z.s.m. terug na de test als het resultaat negatief is. Als u alleen de batterij wilt meegeven, dan is dat ook goed. U ontvangt van Marktebike.nl sowieso een bewijs dat uw e-bike/ batterij tijdelijk bij hen is. Is dit OK voor u?

U kunt Marktebike.nl altijd vragen om bevestiging van onze afspraak: https://marktebike.nl/contact.

Zie hier de voordelen voor verkopers.

Wilt u het mij zeker minimaal 48 uur te voren laten weten als de afspraak toch niet door kan gaan?

Groetjes,

JE VOORNAAM (alleen je voornaam is voldoende als je al eerder je volledige naam hebt genoemd)..


10. WELKE HERSTELLINGEN DOET MARKTEBIKE.NL EN WAT ZIJN DE PRIJZEN HIERVAN?

 

  • Een e-bike die in het algemeen elektrisch niet meer werkt.
  • Een e-bike met een kapot display.
  • Een e-bike met een kapotte motor.
  • Een e-bike met een kapotte batterij.
  • Een e-bike waarvan de actieradius te klein is geworden.
  • Onsite mechanisch onderhoud light.

Per aanvraag moet bekeken worden of het herstel voor de specifieke mogelijk en rendabel is.

Wat doet Marktebike.nl niet?

  • Een e-bike repareren waarbij de communicatie versleuteld is tussen de controller+batterij+display. Dit kun jij tevoren niet altijd weten. Hierover communiceren we zodra je een dergelijke e-bike in een advertentie voorstelt (stap 1). Dit zijn bijvoorbeeld e-bikes vanaf het jaar 2007 waarbij de batterij IN het frame zit, zoals van de merken Gazelle, Batavus en Sparta.
  • Een e-bike met een zwaarder mechanisch probleem herstellen. We zijn geen fietsenmaker maar gesocialiseerd in het herstellen van elektrisch fietsen. Wel kunnen we de controle doen en de e-bike ophalen bij de verkoper en bij je thuis afleveren. Je zal dan zelf naar een lokale fietsenmaker moeten gaan.
  • E-bikes die nog onder garantie vallen, kunnen het best door de verkoper eerst onder garantie worden hersteld. Tenzij er redenen zijn hiervan af te wijken. Het zou zonde zijn onnodig kosten te maken.

Geen zorgen: we laten je eerst weten of het wel/ niet gaat en wat de reden is.

De prijzen voor het herstel kun je in veel gevallen automatisch laten uitreken via deze link op de website van Star-Line.nl. Star-Line is het bedrijf achter Marktebike.nl.

De berekende prijzen zijn indicatief. Een exacte offerte volgt nog voor alle herstellingen.

 

LEES OOK DE FAQ HIERONDER: WELKE DIENSTEN BIEDEN WE JE EN WAT ZIJN DE PRIJZEN ERVAN?

11. WELKE CONTROLEDIENSTEN BIEDT MARKTEBIKE ME EN WAT ZIJN DE PRIJZEN ERVAN?

pexels-photo-3943740-3943740.jpg

 

1) HOOFDDIENST: Controle, ophalen, thuisbrengen en begeleiden van begin tot eind.

€ 85.

Als de door jou beoogde e-bike niet door onze controle komt, dan geldt een korting van € 30. Dit heeft geen invloed op de slagingskans. De kwaliteit van de controle is altijd het belangrijkst. Dit zijn hoofdzakelijk de transportkosten die Marktebike.nl niet hoeft te maken. Voor de optionele capaciteitstest op ons kantoor geldt de korting niet, want we hebben wel de kosten om de e-bike/ batterij terug naar de verkopende partij te brengen.

 

Optionele kosten:

  • 2) Een extra e-bike standaard controle, ophalen en thuisbrengen op hetzelfde verkoop -en afleveradres: € 45. Vanaf de 2e door jou beoogde e-bike bij dezelfde verkoper op hetzelfde moment geldt een korting van € 15 als deze niet door onze controle komt.
  • 3) Onsite mechanisch onderhoud light. Zorgt niet voor vertraging van levering. Omdat we geen officiële fietsenmaker zijn en niet zijn toegerust op zwaardere mechanische herstellingen, is dit de enige dienst die we aanbieden t.a.v. het mechanische onderhoud dat mobiel én relatief eenvoudig kan worden uitgevoerd. Duur: 15-30 minuten. Betreft het smeren van alle bewegende onderdelen. Het nalopen en aandraaien van loszittende bouten, het (evt. provisorisch) vastzetten van onderdelen die niet met bouten zijn vast te zetten, zoals een spatbord waarbij er problemen zijn met de originele ophanging, het bijstellen van derailleur (indien nodig), naafversnelling afstellen o.v.v. complexiteit en of markeringsvenster onder kettingkast makkelijk toegankelijk is, het bijstellen van de rembediening en remschoenen, oppompen banden, het verminderen van een slag, dat niet voor afkeur zorgde, uit het wiel. Het verminderen of elimineren van aanlopende onderdelen die al dan niet geluid produceren. Het kan ook zijn dat de genoemde arbeidstijd aan slechts één of enkele van de genoemde taken wordt besteed, afh. van de prioriteit. Vaste prijs van € 25.
    • Als de e-bike werd afgekeurd omwille van een defect dat mogelijk door deze optionele dienst kan worden hersteld, zoals problemen met de versnellingen, dan kan je beslissen om deze optionele dienst af te nemen. Ook als Marktebike.nl dit probleem niet heeft kunnen verhelpen, dan geldt de vergoeding voor deze dienst, mogelijk uit coulance met een korting.
  • 4A) Batterij capaciteitstest #1, Rollerbank test mét rapport: € 30.

Met deze optionele test wordt de e-bike 10 minuten lang intensief getest op een rollerbank om de batterijcapaciteit te bepalen. Marktebike.nl beschikt over vergelijkbare tests, grafieken en data om de meetwaarden (zoals de batterijvoltages vóór en ná de test) te interpreteren zodat de capaciteit kan worden bepaald. Dit geeft 80% zekerheid over de batterij, of deze nog zo goed als nieuw is, nog minimaal 2 jaar vooruit kan, of dat deze binnen het jaar, of onmiddellijk moet worden vervangen. Deze test heeft geen invloed op de levertermijn, want de rollerbank wordt altijd meegenomen naar de verkoper.

Deze test kan worden uitgevoerd zonder aankoopverplichting.

Vraag de verkoper:

    • Desondanks of hij akkoord gaat dat deze test wordt uitgevoerd voordat de evt. koop wordt gesloten.
    • Of hij/ zij de batterij helemaal wil opladen. Geen zorgen: Marktebike.nl zal je hier nog om vragen.

Als Marktebike.nl geen toestemming heeft deze test uit te voeren, dan hoef je hier uiteraard niet voor te betalen. Al is deze weigering tot nu toe nog niet voorgekomen.

Als de e-bike al op overige punten wordt afgewezen, dan wordt deze test niet uitgevoerd en hoef je eveneens niet voor deze test te betalen.

LET OP: Marktebike.nl weet meestal tevoren welke batterijen van welke merken e-bike deze optionele batterij capaciteitstest wel en niet toelaat. Uiteraard hoef je ook niet te betalen voor een test die wij niet hebben kunnen voltooien om wille van een batterij die niet compatibel is met onze testmethode.

NB: als de e-bike een duidelijke track record heeft. Dus de geschiedenis tussen aankoop, herstelling tot op de vandaag kan worden gestaafd met bonnen, is in lijn met het aantal kilometers, de staat en de gevraagde prijs, dan is een batterij capaciteitstest niet per se nodig.

 

  • 4b) Batterij capaciteitstest #2, in ons laboratorium mét rapport: € 40 (bij negatief resultaat)/ € 60 (bij positief resultaat).

Met deze extra test wordt de e-bike batterij volledig doorgemeten op kantoor terwijl deze ontladen wordt. Dit geeft 100% zekerheid over de staat van de batterij. Deze test heeft wel invloed op de levertermijn (1 week langer), want de e-bike mét batterij wordt meegenomen naar ons kantoor.

Deze test kan alleen worden gedaan als je dit tevoren zo hebt afgestemd met de verkoper. Vraag dan om 'geen aankoopverplichting'. 

  • Bij een negatief resultaat brengt Marktebike.nl de e-bike dan terug naar de verkoper. Je betaalt dan de kosten voor de hoofddienst + de optionele kosten voor de capaciteitstest op kantoor.
  • Bij een positief resultaat geldt de hogere prijs omdat Marktebike.nl na het uitvoeren van de test de e-bike alsnog moet ophalen bij de verkoper. De lagere prijs geldt wél als je toestemming hebt om de e-bike mee te laten nemen naar ons kantoor voor de test zonder dat de e-bike nog is aangekocht. De verkoper krijgt een bewijs dat de e-bike tijdelijk bij Marktebike.nl is voor het uitvoeren van deze test.

Als de e-bike al op overige punten wordt afgewezen, dan wordt deze test niet uitgevoerd en hoef je eveneens niet voor deze test te betalen.

LET OP: Marktebike.nl weet meestal tevoren welke batterijen van welke merken e-bike deze optionele batterij capaciteitstest wel en niet toelaat. Uiteraard hoef je ook niet te betalen voor een test die wij niet hebben kunnen voltooien om wille van een batterij die niet compatibel is met onze testmethode.

NB: als de e-bike een duidelijke track record heeft. Dus de geschiedenis tussen aankoop, herstelling tot op de vandaag kan worden gestaafd met bonnen, is in lijn met het aantal kilometers, de staat en de gevraagde prijs, dan is een batterij capaciteitstest niet per se nodig.

 

  • 5) Revisie: Prijzen voor bovenstaande hoofddienst. Bijkomend de kosten van Star-Line voor de revisie. De indicatieve prijzen kun je er zelf uitrekenen. Je krijgt dan nog een definitieve prijs. Als klant van Marktebike.nl krijg je € 30 korting op de uiteindelijke totaalprijs. Deze dienst zorgt wel voor een langere levertermijn (afh. van de drukte en de specifiek benodigde revisie reken op gemiddeld 1-2 weken langer).

 

  • Alleen ophalen en thuisbrengen. Dit doet Marktebike.nl niet. Er zijn legitieme transporteurs die hierin gespecialiseerd zijn. Zonder controle weet je echter niet wat je in huis haalt. Marktebike.nl is geen koerier.

 

Genoemde prijzen zijn consumentenprijzen (incl. 21% BTW), incl. voorrijden en evt. parkeerkosten.


12. WAT ZIJN DE VOORWAARDEN EN GARANTIE?

document-agreement-documents-sign-48148-48148.jpg

Welke kosten zijn van toepassing, ook als je niets ondertekent? Voorwaarden samengevat: er gelden geen kosten zolang Marktebike.nl zelf nog geen kosten maakt en bij een annulering van meer dan 48 uur vóórdat Marktebike.nl een afspraak heeft bij de verkoper van de e-bike. De opdracht kan tot stand komen zonder dat je ergens voor tekent en zonder opdrachtbevestiging van Marktebike.nl. Maar simpelweg doordat je via telefoon/ e-mail/ deze website/ WhatsApp of via welke ander medium dan ook, Marktebike.nl hebt gevraagd om langs te gaan bij de verkopende partij van de e-bike.

Toch zijn er ook voorwaarden van toepassing vanaf het eerste moment dat we contact hebben met elkaar om alles zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Marktebike.nl zal je hierin begeleiden of op wijzen. Bij misbruik van onze communicatiemiddelen, of bij vermoeden van handelen te kwader trouw is Marktebike.nl gerechtigd om zonder opgaaf van reden de communicatie op te schorten.

Marktebike.nl is niet altijd in staat direct te reageren op verzoeken, of hier direct inhoudelijk op in te gaan.

De Algemene Voorwaarden met hierin alle voorwaarden die van toepassing zijn, zijn hier te vinden. Ook meer info over de garanties is hierin te vinden. Samengevat geldt dat Marktebike.nl geen garantie biedt op de gecontroleerde e-bike. Een uitleg vindt u ook in de Algemene Voorwaarden. Tenzij er nog garantie op zat en het aankoopbewijs die de verkoper kreeg bij de aankoop nog in bezit was van de verkoper. Dan zal Marktebike.nl deze verwerken en samen met de levering van de e-bike, aan u afgeven.

Deze voorwaarden gaan in vanaf het moment dat we voor het eerst contact hebben met elkaar.

Alle info op het gebied van privacy.


13. WAT ZIJN DE LEVERTIJDEN?

 

Ophalen en controle bij de verkoper: normaal binnen 1 week. Dit betekent dat je beter nog geen afspraak kunt maken bij de verkoper voor je bevestiging hebt van de beschikbaarheid van Marktebike.nl.

Thuisbrengen.: dezelfde week, of de week erop, afh. van op het moment van de aanvraag in de planning past.

Revisie: gemiddeld 2 weken. Dit kan langer duren afh. van de beschikbaarheden van 1, of meerdere onderdelen. Informeer evt. tevoren naar de (on)mogelijkheden, of vraag een offerte aan.


14. WAAROM BETAALT MARKTEBIKE.NL NIET VOOR DE E-BIKE?

Marktebike.nl wil geen verkopende partij zijn, omdat we hoofdzakelijk alleen de e-bike controleren, ophalen bij de verkoper op de marktplek en bij jou thuis de door jou gevraagde e-bike komen afleveren. M.a.w.: we verkopen geen e-bike. Zouden we de e-bike wel voorschieten, dan zouden we als verkopende partij kunnen worden gezien door officiële instanties. Dit vraagt dan om veel (extra) administratieve verplichtingen, zoals een verplichte registratie in het Opkopersregister (wordt nu alleen voor serienummer -en ID controle gebruikt), het verwerken van financieel extra transacties in ons boekhoudsysteem, extra rompslomp in onze administratie, etc. Ook heeft dit gevolgen voor de (bestaande) garantie. Verder heeft dit belastingtechnisch vergaande gevolgen. De b.t.w. en winst zouden er dan immers nog bijkomen over het volledige bedrag. Om deze redenen zou de e-bike prijs veel hoger komen te liggen dan de verkoopprijs die de verkoper vraagt op de marktplek. Van een betaling via de marktplek heb je altijd bewijs. Maak bovendien altijd een print screen van de advertentie voor je deze betaalt.

Marktebike.nl richt zich er op dat je een e-bike kan kopen met een optimale prijs-kwaliteitverhouding, waarbij je alleen betaalt voor de diensten die waarde toevoegen, waar uiteraard belasting over betaald wordt (b.t.w. en inkomstenbelasting). De verhouding tussen prijs en kwaliteit zou anders minder gunstig uitvallen en zou deze dienst dan ook minder aantrekkelijk maken. Op deze manier opereren we volledig legitiem en behouden we het grootst mogelijke voordeel voor jou.

Je betaalt gewoon zoveel mogelijk via de betaalopties die de marktplek je biedt nadat wij de volledige controle hebben uitgevoerd.

Meer info.


15. HOE EN WANNEER VERLOPEN DE BETALINGEN?

pexels-photo-4482900-4482900.jpg

Tussen jou en de verkoper op de marktplek:

De betaling voor de e-bike zelf maak je zoveel mogelijk over aan de verkopende partij op de marktplek. In principe zal Star-Line, het bedrijf achter Marktebike.nl, hier niet tussenkomen (waarom niet?). Het is belangrijk dat je de verkopende partij kunt vertrouwen. Marktebike.nl zal hierbij helpe en altijd om legitimatie vragen en enkele gegevens noteren van de verkoper.

Betaal zoveel mogelijk via het platform (bijv. Marktplaats.nl/ 2dehands.be). Licht de verkoper in dat je pas betaalt nadat Marktebike.nl de e-bike heeft gecontroleerd. Zorg dat je telefonisch bereikbaar bent tijdens het controle -en ophaalmoment. Volg de tips die staan onder 'Hoe kies ik de juiste advertentie'.

Koop de e-bike zonder kopersbescherming. Bij Marktplaats bijvoorbeeld kost dit 5%. Hierbij krijgt de verkoper pas zijn geld nadat jij de e-bike ontvangt. Dit geldt niet als Marktplek.nl zorgdraagt voor de levering. Daarom zou je voor niets betalen voor deze optionele service. LET OP: standaard staat de kopersbescherming op 'aan'. Zet deze dus uit voor je betaalt.

Van een betaling via de marktplek heb je altijd bewijs. Maak bovendien altijd een print screen van de advertentie voor je deze betaalt.

Marktebike.nl biedt ook ondersteuning bij alternatieve betaalmethoden, zolang het maar om instant betalingen gaat. Dan kan de verkoper namelijk onmiddellijk het ontvangst bevestigen. Marktebike.nl gaat niet terug om later de e-bike op te halen nadat de verkoper het ontvangst bevestigt. Dit is namelijk niet in jouw ons belang.

Betaal pas op het moment dat Marktebike.nl bij de verkoper aanwezig is en de goedkeuring voor de e-bike heeft gegeven. Dan weet je zeker dat de e-bike niet als gestolen is opgegeven, dat de identiteit gecontroleerd is van de verkoper of zijn/ haar vertegenwoordiger, én dan werd de voorwaardelijke verkoopovereenkomst door/ namens de verkoper ook al ondertekend. Marktebike.nl ondertekent de voorwaardelijke verkoopovereenkomst namens jou. Dit is in jouw belang. Nadat de verkoper je betaling ontvangt, ontvang je ook een definitieve verkoopovereenkomst. Als deze die niet wil ondertekenen, bijvoorbeeld als deze zegt het geld niet te hebben ontvangen, en Marktebike.nl de e-bike daarom niet meekrijgt, dan vragen we zowel de verkoper als de koper om bewijzen van de (mislukte) transactie. Marktebike.nl maakt vervolgens een symbolisch bedrag over in een instant betaling naar hetzelfde rekeningnummer van de verkoper ter verificatie en zal zo verder onderzoek doen. Als blijkt dat de verkoper ons probeert op te lichten, dan wordt de politie ingeschakeld. Andersom kan het zijn dat we jou als koper vragen je identiteit te bevestigen en bij misbruik genoodzaakt zijn om aangifte te doen. Maar geen zorgen: gelukkig heeft het nog nooit zover hoeven te komen en is het hele voortraject die we samen doorlopen erop gericht om alleen de serieuze kopers en verkopers aan onze kant te krijgen.

 

Betalingen tussen Nederland en België:

 

Ben je geïnteresseerd in de aankoop van een e-bike in een ander land, bijv. 2dehands.be voor Nederlanders en Marktplaats.nl voor Belgen, dan raden we je aan om de betaling (ook hierbij na goedkeuring van Marktebike.nl ter plekke) op een van de volgende manieren te doen via:

    • PayPal. Vraag van te voren de PayPal gebruiksernaam aan de verkoper. Je kunt hier geld toevoegen aan je PayPal account.
    • Revolut en Wise. Deze 2 financiële technologiebedrijven werken via een app. Je account dient te worden geautoriseerd. Dus maak direct een account aan. Dit kost je niets, maar goedkeuring kan 1-5 dagen duren. Je kunt naar zowel een gebruiker geld overschrijven, als naar een bankrekeningnummer. Dit gaat meestal 'instant', maar niet altijd. Je kunt al tevoren een tegoed overmaken naar je Revolut/ Wise account. Doe dit zeker, want dit wil niet altijd direct lukken al verwacht je dit misschien wel. Je kunt direct geld overschrijven vanaf je eigen bankrekening vanuit de Revolut en Wise apps. Google Pay en Apple Pay werken ook. Doe dit tevoren want soms is er een vertraging/ blokkering.
    • In de loop van het jaar 2025 komt Wero als betaaldienst in de plaats van iDEAL (Nederland) en Payconiq (België) en wordt een instant betaling gerealiseerd tussen Nederland en Belgie (dus in beide richtingen).
    • In de nabije toekomst via een Europese Instant bankbetaling. Meer info via de Europese Payment Council. Via deze organisatie wordt een instant betaling mogelijk tussen Europese banken binnen 10 seconden. Op dit moment (aug 2024) is dit nog niet van toepassing. Ook niet tussen al deelnemende banken (zelf getest op een weekdag tussen Knab Nederland en ING België)! Dit zal zeker werken vanaf oktober 2025, maar waarschijnlijk al eerder en laten het hier weten zodra dit kan. Meer info over instant Europese betalingen via de Nederlandse Betaalvereniging.

Lukt het onverhoopt toch niet om binnen een paar minuten een bevestiging te ontvangen dat je betaling door de verkoper is ontvangen, annuleer je betaling dan. Doe dit via de app of op PayPap.com/ via de PayPal app (evt. via een refund). Marktebike.nl zal alleen in dit geval mogelijk alsnog de betaling namens jou uitvoeren en kan hierbij om extra gegevens vragen, zoals je ID-kaart en we vragen je om de betaling voor de e-bike dan direct naar ons over te maken op een Nederlandse (bijv. via Tikkie), dan wel een Belgisch bankrekeningnummer (via Payconiq). Hiervoor sturen we je een betaalverzoek in een link via WhatsApp/ e-mail/ SMS waarmee je direct kan betalen. LET OP: omdat Marktebike.nl wettelijk gezien niet optreedt als verkopende partij, maar alleen een controlerende functie heeft wordt voor dit 'voorschieten' een vergoeding van € 20 gerekend. Dit om alle schijn te voorkomen dat Marktebike.nl als verkoper van de e-bike wordt beschouwd en ook vanwege de wettelijke registratieplicht in het Nederlandse Opkopersregister en de financiële verwerking.

LET OP: dit aanbod geldt alleen niet voor Speed Pedelecs die moeten binnen de E.U. alsnog worden ingevoerd vanuit het ene naar het andere EU-land.

 

Een testbetaling van een klein bedrag aan de verkopende partij behoort tot de mogelijkheid om na te gaan of de verkopende partij onmiddellijk over diens geld kan beschikken en het risico te verkleinen dat er vertraging optreedt met het volledige bedrag. Dit geldt voor alle bovengenoemde transacties.

 

Tussen jou en Marktebike.nl:

Betalingen aan marktebike.nl lopen via Star-Line (het bedrijf achter deze website) en zijn nodig voor diensten die u via Marktebike.nl worden aangeboden, dus niet voor de e-bike, zoals het ophalen en thuisbrengen en de controle van de e-bike. Verder ook voor de revisie die wordt aangeboden op https://star-line.nl/ebikeupgrade. De betaling dient ten laatste te worden gedaan op het moment van levering. Je ontvangt eerst een factuur per e-mail en daarbij ontvang je links naar betaalmethoden (iDeal/ Sofort/ Bancontact). Een betaling aan Star-Line via PayPal is ook mogelijk: info@star-line.nl.


 


16. WAAROM HEEFT MARKTEBIKE.NL EEN WAARDECHECK VOOR E-BIKES?

 

De gratis waardecheck heeft meerdere functies:

  • Alleen die aspecten meetellen die daadwerkelijk - en de meeste - invloed hebben op de waarde.
  • De 'verkooppraat' zoveel mogelijk elimineren.
  • Je helpen nog de juiste vragen te stellen aan de verkoper zodat je een volledige waardebepaling hebt.
  • Het kunnen vergelijken van diverse aanbiedingen van verschillende kanalen.
  • Je ongemerkt de juiste kennis bij te brengen, zodat we samen nog sterker staan ons op het beste aanbod te richten.
  • Onder de druk uitkomen van de verkoper: meestal is een e-bike waar je (volgens de verkoper) snel voor moet kiezen niet de beste keuze. Hij/ zij kan dan immers de e-bike toch al snel kwijt, dus waarom zou die jou dan zo onder druk moeten zetten?
  • Het geven van een goede onderhandelingspositie. Als de waarde voor de e-bike die je per se wilt, lager ligt dan de prijs, dan kan je om een korting vragen. Marktebike.nl doet dit namens jou, maar alleen als de waarde beduidend lager uitvalt dan de prijs. Er is namelijk geen garantie dat de verkoper hierin meegaat. Het beste is dus dat je dit zelf vraagt om van tevoren zeker te zijn. Helemaal als dit bepalend is voor jouw keuze. Anders is het meegenomen als je uiteindelijk nog een korting krijgt via Marktebike.nl: 'Nee' hebben we, 'ja' kunnen we krijgen.
  • Helpen de juiste e-bike te selecteren die de functies heeft die je uiteindelijk wilt. Mogelijk kies je hierdoor bewuster en wel voor een e-bike waar je tevoren niet eens aan had gedacht, maar wel beter bij je behoeften aansluit.
  • De vragen uit de waardecheck hebben nog een positief neveneffect: het kan zijn dat door extra vragen die je de verkoper stelt, deze afhaakt. Wees niet getreurd: de ervaring leert dat in de meeste gevallen alleen de serieuze verkopers overblijven die een eerlijk aanbod hebben. Dit vergroot bovendien de kans dat Martebike.nl niet met onverrichte zaken vertrekt.

Al met al helpt de Waardecheck je die eerlijke e-bike te selecteren die het beste bij je past met de optimale prijs-kwaliteitverhouding. Waar die ideale balans voor jou ook mag liggen...

Om deze redenen heeft Marktebike.nl de waardecheck ontwikkeld. Hiermee zet je het volledige aanbod e-bikes op marktplekken schaakmat in jouw voordeel.

Check kosteloos de waarde hier van de e-bike(s) die jij op het oog hebt...

 


17. WAT ZIJN DE VERSCHILLEN MET DE KOPERSBESCHERMING VAN SOMMIGE MARKTPLEKKEN WANNEER HET SPECIFIEK OM DE AANKOOP VAN E-BIKES GAAT?

Hierbij werd vergeleken met de dienst zoals die door Online Payment Platform (OPP) wordt aangeboden op markplekken zoals Marktplaats.nl.

  • De kosten zijn daar 5% over het totaalbedrag en die zijn voor de koper. Dit kan meer of minder zijn dan bij ons afh. van de waarde van e-bike. Bij Marktebike.nl betaal je een vast bedrag en deze is lager indien het resultaat negatief is (als de e-bike wordt afgekeurd).
  • Geen controle ter plekke bij de verkoper door een expert op het vlak van e-bikes. Dit doet Marktebike.nl altijd. Het resultaat is ook terug te vinden in een aankoopcontrole rapport.
  • Geen controle in meerdere registers van gestolen e-bikes vóórdat je een betaling doet. Dit doet Marktebike.nl eveneens. Het resultaat is ook terug te vinden in een aankoopcontrole rapport.
  • Geen ophaling van de e-bike. Je dient apart te betalen voor de verzending. Deze kunnen voor e-bikes flink oplopen. Bij Marktebike.nl zit het thuisbrengen van de e-bike inbegrepen in de prijs.
  • Defecten die werden gecommuniceerd in foto's of de beschrijving zijn uitgesloten. Evenals defecten die je door navraag had kunnen achterhalen. Bij Marktebike.nl worden de defecten vóór aankoop al opgemerkt en zelfs verborgen gebreken meestal ook al.
  • Bij ontvangst van de e-bike dien je vrij spoedig te bevestigen het product correct te hebben ontvangen, waardoor je eigenlijk geen tijd krijgt het product goed te testen. Voor de doorsnee 'e-bike' fietser komt je dan mogelijk te laat achter bepaalde 'verborgen gebreken'.
  • In geval je de e-bike via kopersbescherming toch niet wilt, dan dien je dit op eigen kosten te retourneren.
  • Je dient zelf alle actie te ondernemen om je gelijk te halen en hier achteraan te gaan. In eerste instantie ben je verplicht om langs een chatbot zien te komen. De verwerkingstijd kan oplopen tot 5 werkdagen en meer.
  • Bij een probleem met de verzending (en evt. retour) dien je een geschil in te dienen bij de postbezorger, zoals POSTNL, wat kan zorgen voor extra rompslomp en uiteindelijke vergoedingen die niet al je kosten dekken.
  • Na een evt. retour kan de verkopende partij claimen dat er iets ontbreekt of beschadigd is.
  • De kopersbescherming wordt niet door alle verkopers van e-bikes aangeboden.
  • De verkoper ondervindt geen nadeel als deze een defect product probeert te verkopen via de kopersbescherming. De verzendkosten (2x) zijn dan ook voor de koper. Door de persoonlijke controle ter plekke door Marktebike.nl is de verkoper eerder geneigd om geen medewerking te verlenen als deze niet te goeder trouw handelt. Waarmee we niet willen zeggen dat de verkoper die ons niet wil ontvangen te kwader trouw is. Maar door dit 'afschrikeffect' is onze ervaring dat de kans op succes groter is als Markebike.nl überhaupt al mag langsgaan omdat de verkoper dan meestal serieuzer is.
  • Bij geschillen die de verkopende partij niet wil toegeven ben je niet beschermd, want dan is het jouw woord tegen het zijne (of hare). Hetzelfde bijvoorbeeld als je je product retourneert, maar de verkopende partij aangeeft deze niet te hebben ontvangen, dan kan deze alsnog zijn/ haar geld ontvangen.
  • Bij problemen na je betaling heb je toch niet altijd voldoende bescherming, omdat de marktplek in kwestie niet altijd hun verantwoordelijkheid neemt. Bij Marktebike.nl heb je, tezamen met het betalingsbewijs, en alle verificaties die Marktebike.nl heeft gedaan, voldoende bewijs om je gelijk te halen als dit nodig is.
  • Sommige verkopers werken niet graag met deze dienst. Bijvoorbeeld als:
    • De koper bij aankomst van het verzonden product geen akkoord geeft. Dan krijgt de verkoper zijn/ haar geld niet, maar de koper mag dan ook het product uiteraard niet houden...
    • De verkeerde partij gelijk krijgt. Marktebike.nl zit er bovenop en kan precies nagaan waar het eventueel mis is gegaan, bovendien is het transport in eigen handen.
    • Het pakketje niet aankomt bij de koper. Dan ben je als koper weliswaar beschermd, maar de verkoper is afhankelijk van de bezorgdienst die niets vergoed of een beperkte vergoeding biedt als de verzending niet volledig verzekerd werd verstuurd.
    • Er al bijna 30 transacties ten gunste van de verkoper in een kalenderjaar zijn gedaan, of € 2.000, zoals hierboven uitgelegd. Dit zijn Europese belastingregels en gelden daarom voor zowel Nederland als België. Met de waarde van een e-bike is de kans al groter dat dit de druppel is die de emmer doet overlopen. Veel verkopers die kopersbescherming aanbieden willen daarom alsnog dat je uiteindelijk op een andere manier betaalt, omdat ze anders teveel verkopen hebben die gemeld worden bij de Belastingdienst. Dus als puntje bij paaltje komt, dan kan je niet altijd van deze dienst gebruikmaken. Men probeert je dan alsnog te vragen de transactie buiten het platform om te regelen. Bij Marktebike.nl heb je dan in ieder geval ook een controle van de identiteit, de e-bike, de voorwaardelijke verkoopovereenkomst (voordat je betaalt) en de definitieve verkoopovereenkomst (na je betaling), etc.

Disclaimer: Dit overzicht werd samengesteld op basis van de belangrijkste voorwaarden van deze dienst van OPP en uitgaande van de Trustpilot reviews over OPP. Alleen reviews die m.b.v. de voorwaarden van de dienst van OPP zijn te onderbouwen, werden hier opgenomen. Het overzicht is alleen bedoeld voor de toepassing van de aankoopbescherming van e-bikes in vergelijking met de dienst zoals die door Marktebike.nl wordt aangeboden. Het gaat hier specifiek om de situatie zoals die door Marktebike.nl op 27 september 2024 werd aangetroffen.

 

 

 


18. WAT HOUDT HET MARKTEBIKE.NL KEURMERK IN DAT IK OP SOMMIGE MARKTPLEKKEN ALS REACTIE OP ADVERTENTIES ZIE?

Marktebike.nl keurt advertenties voor e-bikes gevraagd en ongevraagd. En controleert de advertentie op diverse punten. Hiervoor heeft Marktebike.nl vaak overeenstemming met beheerders.

De belangrijkste punten waar Marktebike.nl de advertentie op controleert:

Bij het voldoen aan onderstaande punten krijgt een aanbieder of adverteerder het Marktebike.nl keurmerk (HOOFDPUNTEN)

  • De verkoper gebruikt een account die NIET alleen is aangemaakt voor de verkoop van de e-bike, tenzij het een handelaar/ winkel betreft. Het account heeft échte vrienden (niet alleen 'volgend'), échte persoonlijke informatie en is al meer dan 6 maanden oud. Als er geen vrienden worden getoond, dan krijgt de persoon in kwestie meerdere 'likes' op gedeelde berichten.
  • Op die marktplekken die een ID-check aanbieden, is de identiteit van de verkoper geverifieerd.
  • De verkoper maakt geen of weinig taalfouten en schrijft in het Nederlands. Of de advertentie is opgesteld in goed Engels en op andere punten scoort de adverteerder goed. Dit om te voorkomen dat er accounts vanuit het buitenland zijn aangemaakt waar oplichters zich achter kunnen verschuilen.
  • De verkoper heeft een goede reputatie, of er is geen reputatie bekend, maar op de overige punten scoort de verkoper goed. De goede reputatie kan ook elders zijn opgebouwd via andere kanalen.
  • De verkoper is verifieerbaar via andere kanalen. Deze controle wordt niet altijd gedaan.
  • Het gaat NIET om een nader overeen te komen (n.o.t.k.) prijs. We kunnen dan niet controleren of de prijs past bij het aanbod en dat de e-bike mogelijk laaggeprijsd is (is er iets kapot?), of hooggeprijsd (een tweedehands e-bike is in de regel al minimaal 30% minder waard dan een nieuwe e-bike).
  • Optioneel: De verkoper vermeld expliciet dat bonnen van de aankoop, onderhoud en herstellingen beschikbaar zijn en dat de e-bike niet gestolen is. Of dit blijkt impliciet, bijv. als het een nieuwe e-bike betreft.
  • Er wordt naar waarde geboden. De prijs ligt rond de waarde volgens onze waardebepaling. Bereken hier zelf het exacte resultaat in onze waardecheck
  • Álle relevante informatie wordt getoond, zoals naast merk en model ook bijv. het bouwjaar en andere specificaties zoals de batterijcapaciteit (of hoeveel kilometer er bij welk ondersteuningsniveau kan worden gehaald), het motortype (of motorkracht), de algehele staat, hoeveel kilometer er mee gereden is en bij voorkeur type rem (V-brakes, roller brakes/ hydraulisch), versnelling (naaf, automatisch? Of derailleur), aanwezige vering, de aandrijving (ketting of kunststof riem), etc.
  • Als er een defect is, dan wordt duidelijk vermeld waar het precies om gaat.
  • Er zijn minimaal 3 duidelijke foto's vanuit verschillende perspectieven.
  • De foto's zijn geen generieke, maar écht afkomstig van de e-bike zelf.
  • De foto's worden/ werden niet elders gebruikt in een heel andere context. Uiteraard kan het wel dat dezelfde verkoper dezelfde foto's heeft gebruikt in een advertentie via een ander kanaal in dezelfde periode. Deze controle wordt niet altijd gedaan.
  • De e-bike lijkt zich volgens de foto's écht in Nederland of België te bevinden.
  • De aangeboden e-bike werd bij voorkeur niet via dropshipping aangekocht. Meer info. Is dit wel het geval, dan wordt duidelijk in de advertentie dat de e-bike voor bepaald gebruik wel wordt aanbevolen, bijv. woon-werkverkeer, maar niet voor het 'ruigere' werk.
  • De eventuele interactie met potentiële kopers verloopt correct. Als Marktebike.nl later ziet dat de communicatie niet netjes verloopt doordat bijvoorbeeld bepaalde gevraagde informatie niet wordt gegeven en de koper zo niet serieus wordt genomen, terwijl de vraag/ vragen terecht is/ zijn, dan zal Marktebike.nl het keurmerk intrekken in een latere reactie. Al met al krijgen we het idee dat de verkoper serieus wil handelen.
  • Er is voldoende informatie over het aanbod en de verkoper beschikbaar om een oordeel te kunnen vellen.
  • Ook de verkopende partij van de nieuwe e-bike had een goede reputatie en was ook bereikbaar voor serviceverzoeken. Waarom? Om te voorkomen dat potentiële 'probleem e-bikes' op marktplekken worden gedropt.
  • Ook het merk /model staat niet bekend om een technisch probleem. Budgetmerken, waaronder die via 'dropshipping' naar Nederland en België zijn gekomen, kunnen kwaliteitsproblemen hebben omdat er ergens moet worden bespaard om de e-bike zo goedkoop mogelijk aan te kunnen bieden, zo mogen er bijvoorbeeld (bijna) geen problemen over het doorbreken van het frame bekend zijn.
  • Alles bij elkaar krijg je echt het gevoel dat de advertentie authentiek is, het aanbod eerlijk, dat er geen informatie wordt achtergehouden en er niet snel problemen mogen worden verwacht.

 

OVERIGE PUNTEN op vlak van service door Marktebike.nl.

Dienstverlening door Marktebike als:

  • De e-bike zich bevindt in het werkgebied van Marktebike.nl, die grofweg van Gent via Breda, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam naar Alkmaar en Lelystad loopt (en niet in Oost-Nederland), of kan hier tijdens een evt. afspraak voor de controle eenvoudig naartoe worden gebracht. Dit is belangrijk, want dan kan Marktebike.nl een verdere controle doen.
  • De e-bike van het type is waar Marktebike.nl ook mee werkt, dus bijv. wel een reguliere en speedelec, maar geen fatbike.
  • Het ook een defect betreft dat Marktebike.nl zou kunnen repareren. Welke e-bikes repareert Marktebike wel/ niet?
  • De aanbieding NIET van een winkel of andere handelaar is. Waarom? Je kunt dan perfect de e-bike bij de handelaar kopen.
    • Dit geldt ook voor particuliere verkopers die zeer veel e-bikes aanbieden en daarmee gelijk kunnen worden gesteld aan een handelaar. Vanwege de nieuwe belastingregels van max. 30 transacties ten gunste van de verkoper in een kalenderjaar. of € 2.000, wordt er veelal een betaling gevraagd buiten de marktplek om. In ieder geval weet deze inofficiële handelaar zelf hoe deze diens e-bike kan verkopen zonder de ondersteuning van Marktebike.nl.

 

Één van de volgende vermeldingen kan je vinden bij een advertentie waar Marktebike.nl op reageert:

  1. Vermeldingstype #1 bij de advertentie: Keurmerk + vermelding: optionele dienstverlening via Marktebike.nl als er aan álle bovenstaande HOOFDPUNTEN wordt voldaan én aan alle OVERIGE PUNTEN.
  2. Vermeldingstype #2 bij de advertentie: Keurmerk + geen dienstverlening via Marktebike.nl als er aan álle bovenstaande HOOFDPUNTEN wordt voldaan, maar niet aan álle OVERIGE PUNTEN.
  3. Vermeldingstype #3 bij de advertentie: Keurmerk Marktebike.nl als de volgende vragen worden beantwoord.  Soms geeft Marktebike.nl alleen opmerkingen. Dit wordt gedaan als de advertentie er goed uitziet, maar er nog info ontbreekt die bij de HOOFDPUNTEN staat. Marktebike.nl zal deze info dan verzoeken in een reactie.

NB: Op advertenties die helemaal niet voldoen reageert Marktebike.nl in het geheel niet.

 

Achtergrond en opmerkingen:

De hoofddienst van Marktebike.nl is de controle van 2dehands e-bikes ter plekke bij de verkoper in opdracht van een potentiële klant op veel punten.

Wij hebben niet de capaciteit om elke advertentie te controleren. Wil je dat wij je advertentie bekijken en keuren, stuur de link dan door via ons contactformulier.

Soms reageert Markebike.nl op advertenties op marktplekken waar geen afspraken mee zijn gemaakt. Als dit niet gewenst is, dan mag de beheerder altijd aangeven dat deze dit niet wenst en gaan we in gesprek, of stopt Marktebike.nl hiermee.

 

LET OP:

1) Deze keuring houdt niet in dat de e-bike nu blind gekocht kan worden of dat verkoper 100% zeker betrouwbaar is. Het heeft er wel alle schijn van, maar een controle ter plekke door Marktebike.nl biedt zekerheid over de technische staat van de e-bike en van wie je deze koopt.

Evenmin houdt dit in dat verkopers en hun advertenties die geen keurmerk kunnen krijgen van ons, onbetrouwbaar zijn. Alleen betekent dit dat we dit niet met een grote mate van zekerheid hebben kunnen vaststellen.

Met de controlepunten hierboven zou die verkoper dan wel zijn profiel en aanbod kunnen verbeteren.

2) Marktebike.nl is absoluut geen koeriersdienst. We controleren de e-bike uitvoerig en gaan pas weg als de controle gedaan is en bij een positief resultaat wanneer het geld daadwerkelijk is ontvangen door de verkoper.

Er mag altijd worden gerefereerd aan deze controlepunten door beheerders en anderen om de kwaliteit van de advertenties op te schroeven.

3) Het keurmerk kan zowel een getypte tekst zijn als het Marktebike logo.

 

Hoe weet ik dat het keurmerk écht afkomstig is van Marktebike.nl?

Het bericht met de keuring werd achtergelaten door Richard Geurtsen, Star-Line.nl of Marktebike.nl. Star-Line is het bedrijf van Richard Geurtsen achter Marktebike.nl.

 

 


19. WAT HEEFT MARKTEBIKE.nl verkopers te bieden op marktplekken?

 

  • Je blijft niet meer ellenlang in contact met kopers die je hoop bieden en zich voordoen als serieus en alleen maar vragen blijven stellen. Wij begeleiden de kopers om efficient de juiste vragen te stellen in een beperkt aantal e-mails gericht op een effectieve aankoop. Andere kopers houden je mogelijk in de wacht en zeggen snel op je aanbod terug te komen waarna het opeens (te) lang stil blijft, of blijven eindeloos over de prijs onderhandelen waarna men alsnog afhaakt. Of de afspraak wordt op het laatste moment afgezegd. Omdat de kopende partij een 'goedkopere' e-bike heeft gevonden, maar eigenlijk niet weet waar deze op moet letten.
  • Een verhoogde verkoopkans doordat:
    • E.e.a. al te voren is gecheckt.
    • Er een serieuze kopende partij achter de potentiële koop zit, anders zouden ze Marktebike.nl niet inschakelen.
    • Lichte imperfecties kunnen worden opgevangen door onze optionele dienst Onsite mechanisch onderhoud light.
    • Zwaardere defecten kunnen optioneel worden hersteld in onze werkplaats, zoals een kapotte e-bike batterij.
    • De batterij kan ook optioneel met een diagnoserapport worden afgeleverd.
    • Marktebike.nl in een groot gebied opereert in Nederland en Vlaanderen heb je nog meer kopers binnen handbereik die anders je aanbieding oninteressanter vinden: "maar die e-bike bevindt zich wel erg ver weg!", of "ik weet niet of het goed gaat met het transport en hoe regel ik dat en hoeveel kost dat mij?".
  • M.b.v. de optionele diensten die in het vorige punt worden genoemd, lever je een verkoopklare e-bike af.
  • Marktebike.nl kan ook een controlerapport namens jou als verkoper opstellen wat de verkoop nog meer vergemakkelijkt. De kopende partij kan altijd navraag doen of rapport authentiek is o.b.v. het rapportnummer.
  • Geen kans op fraude. Marktebike.nl rijdt pas weg met de e-bike nadat je je geld hebt ontvangen.
  • De e-bike gaat weg volgens de waarde ervan, tenzij je deze zelf al onder de waarde aanbood. Doe voor de zekerheid de waardecheck.
  • Evt. problemen of beschadigingen tijdens het transport die je bij postbedrijven zou kunnen ondervinden spelen geen rol meer.
  • Je hoeft niet meer (mee) te betalen aan de kosten voor het transport.
  • Het 'pakketje' kan niet zomaar opeens verloren gaan. De e-bikes worden bij ons dubbel op slot gezet en door de kleinschaligheid is er 100% controle op de levering vanaf het moment dat je de e-bike bij ons afgeeft.
  • Als er een flitsbetaling wordt gedaan door de koper, dan kan deze ook de betaling doen buiten het marktplek platform om. Als de kopende partij hiermee akkoord is.
  • De kopende partij blijft ook serieus ná aankoop en kan met het controlerapport in handen jou niet de schuld geven van defecten die er tijdens de controle niet waren. Afgezien van defecten die zich tijdens de controle niet direct tonen, of waarop onze controle niet in voorziet. Hiermee verdwijnen al de meeste misverstanden achteraf.
  • Je hoeft vrijwel nooit meer wat te horen van de kopende partij. Eenmaal verkocht en je bent er vanaf. Want ook alle papierwerk geven wij door aan de kopende partij, zoals evt, aankoopbonnen m.b.t. een nog evt. lopende garantieperiode. Dit geldt ook voor alle accessoires. En je bent niet meer afhankelijk van het akkoord van de koper als deze gebruik maakte van 'kopersbescherming'.

 

 


20. De e-bike is iets te hoog voor me! Wat kan ik doen?

Als het zadel niet meer lager kan worden gezet, dan zijn dit enkele manieren:

  • Een Crankverkorter. Voorbeeld.
  • Dikkere pedalen.
  • De zitbuis inkorten.
  • Een speciaal zadel, zoals van het merk Brooks. Dat kan 2cm. schelen.
  • Dikkere zolen van je schoenen gebruiken ;-).